The Kite Runner

Nu har jag äntligen fått se "The Kite Runner" ("Flyga Drake") på film! Har ju som jag tidigare skrivit, läst boken för inte så länge sedan och fullkomligt älskade den.

Eftersom boken var så bra hade jag väldigt svårt att tro att den skulle funka som film. Jag kan nog inte heller göra en rättiv bedömning av filmen, mina tankar flög hela tiden iväg till boken. "Varför har de ändrat det?", "Såg inte den där personen annorlunda ut?" och så vidare...

Vad handlar den om då? Filmen utspelar sig till större delen i Afghanistan (även om det är filmat i China!) där Amir bor tillsammans med sin pappa och deras tjänstefolk. Hassan, en av de som arbetar där och även är Amirs bästa vän, har också stor betydelse i historien.
I filmen får man ta del av hur Afghanistan påverkades när landet invaderades av Sovjeterna och senare togs över av Talibanerna. Det förklaras mycket mer ingående i böckerna, vilket kanske inte är så konstigt, men jag tycker ändå att man åtminstone får en liten aning om vad allting handlade om i filmen.

Jag kan absolut rekommendera både filmen och boken för alla. Jag tycker att det är väldigt intressand att läsa/se om en kultur som är så annorlunda än ens egen. Själva historien innehåller många viktiga budskap och speciellt boken fick mig att reflektera över mitt eget liv och hur jag hanterar och löser olika problem. Även om det är allvarliga saker som tas upp tycker inte jag att det blir tungt utan tvärt om är det en ganska positiv bok/film (åtminstone uppfattar jag det så). Nu menar jag inte att man sitter och skrattar och tycker att allt är helt underbart, självklart påverkas man och tycker att det som händer är hemskt, men både filmen och boken har med de där små detaljerna som visar att världen inte är helt rutten.
Läs boken, se filmen...Gör det bara!


"For you, a thousand times over"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback