Jag kommer aldrig mer att våga äta

Som jag skrev igår var det alltså dags för mig att gå till tandläkaren idag (igen). Jag vaknade med huvudvärk och var livrädd, men det var bara att bita ihop.
Straxt före halv åtta var jag på plats. En av mina "gatgrannar" var också där, dock fick han gå in på en gång. Jag fick sitta kvar en (i mina mått) bra stund innan jag blev kallad. Jag har inte gått till en "riktig" tandläkare sedan jag gick i mellanstadiet och hade tandställning. Därefter har jag bara varit ungefär vartannat år hos tandhygienisten vilket har varit nog så läskigt. Iallfall trodde jag att det var gubben som har jobbat där sedan bronsåldern som skulle fixa min tand. Tror ni jag trodde rätt? Nej, för självklart ska tanden lagas av någon *pip* praktikant.

Okej, han kanske var en färdigutbildad tandläkare, vad vet jag. Poängen är att allt gick så fel!
Först och främst tyckte alla att det var så trevligt att jag skulle laga mitt första hål. Det tyckte och tycker jag fortfarande inte! Mina tänder var absolut inte perfekta, men det var något speciellt med att veta att man inte hade några lagningar i käften.
Sedan fick jag bedövning (första gången i mitt liv som jag blir det, faktiskt) och mina tänder kollades med en sådan där "pinne". Jag var säker på att någon av tänderna skulle stickas sönder och blev livrädd när jag hörde ljudet av något som gick av. Tack och lov att det var metallpinnen! Tur i oturen att jag inte svalde den bara.
Vad var det mer som gick fel då? Jo, bland annat slutade lampan att fungera! De bytta glödlampan men den funkade inte ändå så det var bara att byta sal. Där var borren trasig så de fick springa och byta den. Sedan kom det inget vatten. Visst låter det som en dröm?
Jag glömde väl inte att berätta att jag har tandläkarskräck?
Jag tyckte att jag hörde något om att jag hade ett till hål, jag är inte säker, men jag tror att det borrades i en till tand längre fram. Bra att man har koll på vad som händer. Känner mig jätteskabb iallafall. Förutom att jag borstar tänderna sju hundra timmar varje dag, använder fluortabletter, tuggummin och munskölj samt petar ur tänderna mad både tandpetare och nålar så räcker det tydligen inte. ("Du har väldigt gropiga tänder så det är viktigt att du borstar ordentligt", nehe? Menar du?)

Till slut blev jag klar, men jag fick inte gå förren jag fått reda på att det blev ett stort *pip* sår i min mun när den där "pinnen" gick sönder!
Jag kan knappt vänta tills bedövningen släpper...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback