Rätt och fel

Varning för att följande inlägg är långt, argt och handlar om ett problem som kan tyckas vara utan betydelse för dig. Tycker du det borde du göra som jag föreslår i allra sista meningen.


Jag är envis, men jag kan ha fel och det erkänner jag, men jag har också rätt ganska ofta. Så länge alla är med på det är det ju inga problem, tvärt om är det ganska trevligt att ha rätt. Det är när man har svårt att övertyga alla andra som det blir lite irriterande.
Jag kan fortfarande inte släppa dagens lilla problem. Jag vet inte om jag har skrivit något om att jag läser Geografi denna termin. Jättekul iallafall, dock var det inte tillräckligt många från mitt gymnasie som skulle läsa den kursen denna termin så därför får vi pallra oss bort till "vux" där vi läser med komvuxare och IV-barn.
Idag gick vi igenom några uppgifter vi hade fått att göra till denna lektion. Det fanns inget facit till och när det visade sig att de flesta (åtminstone de som hade gjort frågorna och vågade säga sin åsikt) hade fått olika svar. Med hjälp av utelsutningmetoden såg man snabbt att några av svaren var fel. Jag tror att alla var överrens om svaret i centimeter (det handlade om skalor och kartor) men omvandlingen var minst sagt varierande. Jag var säker på att mitt svar var det rätta, dessutom hade min bänkgranne fått samma svar (dock i meter) så jag kände mig lugn. Tyvärr var jag inte ensam om att stå upp för mitt svar. Någon vuxen typ bakom mig hade ett annat svar och jag, min bänkgranne och säkert läraren också var nog ganska övertygade om att hon hade fel.
På tal om läraren måste jag ge ris till honom för att han inte räknade ut svaret själv. Jag tror inte att det hade tagit längre tid än själva diskussionen.
Vi gick iallafall vidare med resten av frågorna och det var först alldeles i slutet som vi gick tillbaka lite till den tidigarenämna uppgiften. Då är det helt plötsligt en av gubbarna där bak som backar upp den vuxna... bakom mig. Backar upp är kanske inte ens rätt ord, han sade helt enkelt "så är det". Om det var någon mer än jag som inte trodde på det så var det iallafall inte någon som sade något.
Bänkgrannen då? Jo, på väg ut ur byggnaden slänger hon ut sig "jaha, vi är besegrade". Ursäkta? Har vi inte nyss läst om att förrädarna är den värsta sorten? (helvetets nio kretsar)

Jag tänkte igenom uppgiften säkert hundra gånger på tåget hem. Vem vet, en meter kanske inte är hundra centimeter.
Hemma på altanen sitter min syster och pluggar matte, det första jag säger är "räkna ut vad 275 000 cm är i km". Jag ber pappa göra samma sak.
Tyvärr är inte min familj (med undantag från mig, såklart) beredda att svara på sekunden. Efter ett tag säger min syster att det är 27,5 km. Jag blir självklart helt ställd och undrar varför hon inte stöttar mig i denna otroligt viktiga fråga. Jag skriver upp talet och vi är båda överrens om hur många meter det är och när jag håller för de två sista nollorna får jag äntligen det svar jag längtar efter. Även min pappa stämmer in och säger att det "självklart är så" (självklart hade han inte ens räknat ut det själv innan).

Nu, när jag sitter vid datorn har jag klickat in på
www.onlineconversion.com och det finns inga tvivel längre. Jag har rätt!

För att klargöra uppgiften: På en topografisk karta är sträckan 5,5 cm..hur långt i verkligheten?

Skalan på en topografisk karta är 1:50 000, inga missförstånd där.
5,5 cm x 50 000 = 275 000 cm

Nu till det "roliga"

Enligt mig är 275 000 centimeter, 2 750 meter och 2,75 kilometer!
Enligt onlineconversion är 275 000 centimeter = 2,75 kilometer!

Är det någon som fortfarande tycker att jag har fel så säg till. Jag skrev att det inte finns några tvivel längre, och det är väl nästan sanningen. För vad gör jag för fel? Inte kan jag ha varit ensam om att ha rätt i ett rum med fler än tjugo personer, eller kan jag det?

Jag kan med gott samvete ägna min kväll åt fysisk träning och TV-tittande. Övriga världen borde däremot spendera lite mer tid åt utbildning.

Ha en trevlig och utbildande afton!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback