Vårkänslor och bokrea

Jag kommer knappt ihåg då jag tyckte att fem plusgrader var kallt, idag har det känns som riktig värme! Okej, jag kanske överdriver lite, men det känns verkligen fantastiskt att inte behöva gå till tåget i mörkret och frysa halvt ihjäl. Dagens till och från soliga väder har gjort att jag fått riktiga vår-vibbar. Härligt!

Vårkänslorna måste ha gjort mig riktigt effektiv. Jag blev så gott som klar med min bokanalys av Vigilante på svenskalektionen så jag passade på att besöka bokrean efteråt (hade planerat att skriva dem hemma).
På bokhandeln kom jag fram till att:
1. Det har förmodligen aldrig varit så mycket folk där inne som idag.
2. Det som reades ut var ganska så ointressant.
3. Att köpa böcker är som att köpa glass, väldigt svårt att välja.
4. Det är dyrt (Jämförelse: Breaking Dawn, häftad. Bokhandelns pris ca. 198:-, bokus.se 115:-)

Jag älskar att läsa, men mitt problem är att jag inte vet vad. Jag har svårt att säga en speciell genre av böcker jag gillar, jag har inga direkta favoritförfattare heller. Oftast när jag lånar eller köper en bok brukar det bli någon som jag nästan vet säkert är bra eller som jag har hört att andra gillar.
Jag önskar att jag kunde säga att jag gillade att läsa smarta böcker av smarta personer, tyvärr är det inte riktigt så enkelt. Deckare är jag inget fan av, trots att jag tidigare har varit smått beroende av kriminalserier på tv. Kanske är det för att de enda renodlade deckarböckerna jag har läst har varit påtvingade genom skolan?
Fantasy har jag alltid sagt att jag avskyr. Varför tycker jag då att Harry Potter-serien är ett mästerverk och att böckerna jag beställde förra veckan inte är så långt ifrån fantasyböcker de heller?
Något som jag vet att jag brukar gilla är verklighetsbaserade böcker. Det finns såklart hur många varianter som helst av dem med, alla böcker är ju unika, men om jag säger så här; berättelser om människor som lever i andra kulturer är väldigt intressant (och de behöver kanske inte vara verklighetsbaserade heller...men inte en massa sagofigurer).

Böckerna jag fick med hem idag är väl typiska exempel på Chick lit-böcker. Jag tänkte att eftersom böckerna som jag förhoppningsvis får hem senare i veckan (sega bokus...) är lite halvfantasy och som har ungdomar i fokus (och hundraåriga vampyrer, hihi) så kan jag väl ta nästa åldersgrupp. Dessutom kände jag för något lättsmält att kunna läsa på tåget.
Alla Var Där är skriven av Lauren Weisberger, författaren till Djävulen Bär Prada som jag tyckte riktigt mycket om. Förhoppningsvis kommer jag att även att gilla den här.
Bok nummer två, som är härligt rosa (döm boken efter omslaget säger jag), är kanske inte helt obekant för de flesta. En shopaholics bekännelser kommer nämligen på bio i mars, jag tänkte att det kunde vara kul att läsa boken först. Den är skriven av Sophie Kinsella.


Kommentarer
Postat av: EmmaConstance

Svar: Hihi, det får du tacka kossorna för :P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback