Nä..nu är jag förbannad!

Efter att ha skrivit klart mitt senaste inlägg har jag kollat lite närmare på den där hemsidan (som tur är har jag inte så många läsare, annars hade de fått gratisreklam) och jag blir ju riktigt sur.
Lite citat taget från planka.nu:
"Kostnaden läggs där pengarna finns - hos de rika!"
"Genom att inte betala för sig skapar man ett andningshål i ekonomin."
"I förlängningen skulle nolltaxa ge flera andra positiva effekter, som en bättre stadsmiljö med mindre bilköer."

Varför ska de med jobb, och som har råd att betala kollektivtrafik för sig själva, betala extra skatt för till exempel de som lever på bidrag? Ska de utan jobb kunna resa hur de vill och endast använda sina bidragspengar till boende och nöje?
Det är ju förjävligt att de uppmanar folk till att planka, det känns som ett omoget uppror som en fjortonåring har hittat på. Jag är säkert på att de som står för det här verkligen tror på det och har tagit reda på fakta, men det är så lätt att bli fast i sina egna idéer. Jag blir ju det själv.
I det här fallet tror jag, som jag skrev i min insändare, att även om det faktiskt blev gratis kollektivtrafik är det inte säkert att så många skulle välja det framför bil. De som faktiskt har en stadig inkomst och alltid har haft bil kanske inte ser det som en last ekonomiskt sett eftersom det oftast är mycket smidigare, iallafall om man inte bor där det är så bra kollektivtrafik.
Jag som bor i Mantorp har cykelavstånd till tågstationen som går till både Linköping och Norrköping men busstrafiken tror jag det är sämre med. Så de som bor utanför Mantorp kan ha ganska svårt att hitta bussar som går tillräckligt ofta för att kunna åka iväg och komma hem skapliga tider.

Det är rätt komiskt...Ju mer jag läser och skriver om detta ämne desto starkare blir jag i min åsikt. När vi började diskutera det i klassen var jag väl lite mitt emellan och tyckte att det verkade jättebra men ogenomförbart. Nu spelar det ingen roll om det så kommer en miljardär och betalar kollektivtrafiken för hela Sverige - jag skulle fortfarande vara emot det.
Suck, det är jobbigt att vara envis. Haha, nu ska jag gå och se på ett gammalt Top Modelavsnitt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback