Kamerapresentation

Jag vet, det är först och främst idioten bakom som avgör bildresultaten. Faktiskt så är några av mina favoritbilder som jag fotat tagna med min gamla kompaktkamera, men det går inte att blunda för att systemen ger mycket bättre kvalité.
Därför tänkte jag skriva lite om båda två. Numera använder jag endast kompaktkameran då och då. Lite synd, för som jag skrev har den inte gett kassa bildresultat. Däremot är den väldigt seg och i jämförelse med de modernare kompaktkamerorna ganska klumpig så det är ingen kamera man bara kan ta upp, starta och knäppa en bild med. Lite jobb måste man ju göra.

Pentax K200D (aka "Bob")

Upplösning: 10,2 Mpixel
ISO-känslighet: 100-1600
Minneskorttyp: SecureDigital, SDHC
Storlek LCD-skärm: 2,7 tum
Svenska menyer: Ja
Filformat: JPEG, RAW
Fokusering: 11 AF-punkter, manuell
Sekvenstagning: 2,8 bilder/sek max 4 bilder eller 1,1 b/s så länge minnet räcker
Batteri: 4 AA-batterier
Vikt: 690g (inkl batterier och minne, exkl optik)
Allvärderskyddad: Ja
Inbyggd dammborttagning: ja
Pris kamerahus: 4 820-6 859:- (enligt prisjakt.nu)

Jag har haft kameran sedan i mitten av maj och har två objektiv till den, DA 18-55/3,5-5,6 AL och DA 50-200/4-5,6 ED.
Då det är min första digitala systemkamera är det såklart lite svårt att jämföra med andra men jag tycker helt klart att den är prisvärd!
Det som gjorde att jag "föll" för den var främst den extra vädertätningen. Jag hade länge tittat på Pentax K10D men när den här lanserades valde jag den istället då den passade min plånbok lite bättre.
Jag känner att jag behärskar många av kamerans funktioner nu men har fortfarande inte riktigt lärt mig dens styrkor och svagheter. Det ska verkligen bli spännande att prova den med ett riktigt bra objektiv i framtiden!
Något man kanske reagerar på först är att kameran har AA-batterier. Det kan tänkas krångligt och onödigt men än så länge har jag faktiskt inte stött på några problem med det. Det finns bra laddare och batterier så man behöver inte välja att använda endast de oladdbara och därmed göra en otjänst för miljön. Däremot kan det kännas bra att den möjligheten finns. Om du till exempel är på semester och batterierna plötsligt tar slut och du inte har några extra. Det är bara att besöka närmsta affär. Jag har inte heller märkt att de håller dåligt heller, och då använder jag för tillfället varken nya eller särskillt bra batterier. Men det går säkert inte att jämföra AA-batterier med "riktiga" kamerabatterier.
Så, nu blev det lite mycket om batterierna.
Jag vet inte själv hur bra kameran funkar på auto.lägena eftersom jag själv fotar manuellt, men det ska nog itne vara några större problem. Jag tycker att det här är en kamera man kan växa med och som kan ställas in efter varje individs behov oavsett om man bara vill "peka-trycka" eller analysera varenda pixel av bilden.


Fujifilm Finepix E510 (aka Gamlingen/Pixi/Sego)

Upplösning: 5,2 Mpixel
ISO-känslighet: 80-400
Minneskorttyp: xD Picture Card
Storlek LCD-skärm: 2 tum
Svenska menyer: Ja
Närgräns: 2,6 cm
Sekvenstagning: Nej
Batteri: 2 AA-batterier
Vikt: 230g

Jag har hafty den här kameran i ungefär fyra år tror jag. Den har fått vara med om mycket och har mer eller mindre badat i både vatten och lera. Det har hänt att blixten har kagt av en stund men sedan har den funkat som vanligt. En tålig kamera med andra ord!
Jag måste erkänna att jag faktiskt imponeras av den, trots sin ålder och slähet. I rätt ljusförhållanden kan bilderna nå ganska så bra kvalité och man kan styra allt manuellt från blixtstyrkan till fokusen.
Jag tror inte att den säljs ny längre, förmodligen går den säkert att hitta begagnat men trots att jag gillar den är det inte en kamera jag rekommenderar. Numera finns det så många bra kameror att välja mellan, både kompakta och system. Däremot tycker jag inte att ni ska ge upp hoppet om era gamlingar. Det gäller att hitta varje kameras styrka. (nu låter det som om jag är någon slagt kamera-psykolog eller något)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback